Monday 30 July 2012

Param (Pasar Ramadhan)

Macam biasalah bulan puasa,gua memang kena convert kedai gua jadi ala ala param. Tak berapa nak param sangat lah kalau nak dibandingkan dengan param param urban yang sedia ada. Param gua ni kira param sawit je. Tapi okaylah,at least gua tak payah nak bayar sewa bodoh sampai RM800.00 - RM1200.00 sebulan untuk tapak yg berapa kaki dan tak berbumbung tu. Gua baru teringat,gua janji nak up entry umrah hari tu gua terlupa lagi. Busy yang amat sebenarnya. Bulan Remdhon ni lagi lah busy betul. Masa yang ada tu ngam ngam je. Param gua tahun ni tak berapa meriah sangat. Sebab dulu masa arwah mak ada,arwah tu lah yg tukang penuhkan apa apa yang kurang atas meja ni. Sampai kat gua,gua blur blur!! Kahkahkah! Tapi syukur alhamdulillah, dengan izin dariNya aku dpt juga buka walaupun tak semenggah mana pun. Ade lah duit rokok sikit. Gua ni bukan orang senang untuk bersenang lenang! Thanks to Brader Jimbo Tiram sebab tolong tambah menu dlm param gua dgn letak Tiramisu dia yg power tu. Tak ni bukan jack/bodek,ni memang power betul. Gua pun suka jual benda yg power ni. Param gua ni lebih kepada air cedok je kekdahnya. Makan ada juga,tapi gua buat buat ada je. Sebab gua tak larat doh nak buat semua. Bungkus air je petang tu dah penat gila. Lepas maghrib,kemas kemas terus balik. Sampai rumah,mandi terus lincah pegi masjid buat terawikh. Kalau gua larat (mostly tak larat kot),gua lepak lah mana mana yg berdekatan. Bulan Remdhon punya special ni gua cakap lu dlm bisnes gua ni,sampai gua tak boleh nampak percentage graf dia tu naik ke turun. Maksudnya,gua tak boleh nak tahu bulan tu untung ke rugi. So far,a years before alhamdulillah. Cukup cukup pun dah bagus dari takde. Meniaga ni bukan senang beb kalau lu tak kuat semangat. Semangat tu bukan kena kuat sehari je tahu. Lu kena ada semangat setiap kali lu celik mata. Kadang kadang badan ni sampai tak boleh nak bangun,macam melekat dengan tilam,tp gua bangun juga demi mencari rezeki. Oh lupa,gua bukan jenis majikan yg nak boss sangat dlm bisnes. Gua boss,gua jugak kuli. Gua buat apa yg pekerja gua buat. Dan gua akan pastikan gua kerja lebih dari diorang. Ni yg gua belajar dari family gua,dari arwah abah & arwah mak. Sebab tu gua setiap hari penat,penat kerja kekdahnya. Tp gua dah biasa. Kalau gua larat,gua lepak la. Tp kalau penat sangat....paham paham je lah. Tapi lain...lain sangat dah kedai aku ni sejak sejak arwah mak dah takde. Nak tak nak gua kena teruskan. Gua kena hidup jugak apa. Terima kasih lah kat kawan kawan yang sentiasa support gua. Terima kasih jugak pada yang kerja nak reject hidup gua. Kehkehkg.

No comments:

Post a Comment